pondělí 12. listopadu 2012

Salátek na večeři

Moje nejoblíbenější večeře je salát. Můžete si do něj namíchat opravdu, co vás napadne. Fantazii se meze nekladou. Kdybych tomu měla dát nějakou strukturu, tak asi takhle:

Základ je zelenina – paprika, rajče, okurka, červená řepa, fazole, cibule, květák, brokolice, kukuřice, jakýkovliv salát (ledový, čínské zelí, obyč zelí,…). Třeba mi od oběda zbyla čočka s rajčatama, tak jsem ji tam další den večer přidala… Prostě co máte rády a nebo vám přijde pod ruku.
Pak bílkovina – tvrdé sýry do 30%, tofu, šmakoun, maso (hlavně kuřecí, králičí, krůta, pak i pštros, klokan, nutrie ,… ), robi maso, šunka /tam bacha na % a soli), vejce.
Pak se musíte rozhodnout, jestli budete večer dávat i složené sacharidy, já bych byla pro… Pak do toho těstoviny, rýži (asi 40g ve stavu před vaření) nebo k tomu 1pl žitného chleba, knäckerbort, wasa chlebíky, bonavita chlebíky. (rýžové nedoporučuji, mají vyskoký glykemický index, spíš se jim vyhýbám)
Dále nějaká zálivka nebo dresink. V zásadě stačí osolit, opepřit, dát nějaké bylinky (buď do přímo do salátu nebo třeba bazalku, oregáno,…), kvalitní olivový olej lisovaný za studen (k vůli vitamínům, které se rozpouští v tucích). Já mám radši jogurtový dresink – to k tomu jogurtu ještě přimíchám třeba trochu hořčice,někdy i kečupu (v malém množství nevadí), přidám třeba česnek…
Ještě někdy přidám kapary nebo olivy, semínka, někdy i trochu rozinek. Taky jsem do toho cpala mango nebo jablko.
Pokaždé se ten salát snažím udělat trochu jiný, jelikož by mě nebavilo jíst pořád dokolečka to stejné. Takhle se na to víc těším, už když to vyrábím.