neděle 21. dubna 2013

Domácí müsli tyčinky

 
Ve středu jsem byla s manželem nakupovat, syna jsme měli na hlídání u mojí babičky, tak jsme zašli ještě na kafe. Debata se stočila kam jinam než k jídlu. Můj muž je velký chlap. Jak docela vysoký, taky svalnatý, na tom nějaké to procento tuku, ale nic závratného. Stěžoval si, že jezdí domů strašně strhaný. Hodinu do práce a z práce řídí. Svačinky má bez sacharidů. Tak jsem mu navrhla, že zkusíme před výjezdem domů zařadit müsli tyčinku.


   Protože je jím jenom občas, nikdy jsem složení nijak významně nesledovala. Ale jak znám manžela, milujícího stereotyp, on je bude určitě jíst každý den. Sem tam dám i synovi na svačinku. V pátek jsem se dostala na nákupy a měla jsem více času, tak jsem začala studovat etikety müsli tyčinek. Samý glukozofruktózový sirup a ztužený tuk. Opravdu v normálním sortimentu nebyla ani jedna, co by tohle v sobě neměla. Nevím, jak jsou na tom výrobky ve zdravé výživě, ale mám takový lehký pocit, že tam ten tuk je taky, když už ne ztužený, tak palmový nebo kokosový a ten já malému dítěti dávat teda nechci.

   Rozhodla jsem se tedy vyrobit vlastní müsli tyčinky. Už jsem je jednou dělala, tak jsem se na stejné chtěla vrhnout znovu. Ale včera jsem náhodou narazila na recept na Drobečkách. Zaujal mě a rozhodla jsem se ho vyzkoušet, i když přece jenom jsem si ho vylepšila po svém. 
 
   Suroviny:
  • agávový sirup (popřípadě jiné tekuté sladidlo - med, datlový sirup,...)
  • hruškové (jablečné) pyré
  •  2 hrnky ovesných vloček
  • 1/2 hrnku pohanky lámanky
  • 2 lžíce chia semínek
  • skořice
  • rozinky
  • ořechy (v mém případě vlašské)
  • trochu vody
V míse jsem nejprve smíchala agávový sirup a hruškové pyré. Klidně použijte jablkové, které buď koupíte v DMce nebo si ho jednoduše vyrobte sami tak, že rozvaříte jablka bez slupek a rozmixujete. 
                               

Dále jsem přidala vločky, skořici (na tu jsem zapomněla, ta měla být už v tom pyré), pohanku, 

chia semínka, rozinky a ořechy.

Pak jsem to pořádně promíchala a od oka přilila vodu, tak aby hmota byla taková  lepivá. Chia semínka vytvoří sliz, který tyčinky udrží pohromadě, takže se přemíry vody nebojte. Když tak se to vypeče. 

Přendala jsem to do pekáčku vyloženého pečícím papírem,


udělala asi 1cm vysokou vrstvu a pěkně to uhladila.

Pekla jsem na 180°C asi 30 - 40 minut. To právě záleží na tom, kolik vody jste tam dali. 

Upečené a vychladlé jsem to dala ještě do mrazáku tak na hodinku, aby se mi to lépe krájelo.

Takhle to vypadá po vyndání z pekáčku a sundání pečícího papíru. Celé to drží pěkně pohromadě.

Rozkrájejte si to na požadované tyčinky.

A zabalte si to do potravinářské folie. Takhle nachystané vydrží asi týden v ledničce. Já jsem část dala do ledničky a zbytek do mrazáku.

  Zkuste si to. Není to nic složitého, pracného a vlastně je to docela rychle hotové. Myslím, že máme tyčinek tak na 14 dní. Někoho by mohly odradit ta chia semínka. Ale nebojte se jich. Skočte do zdravé výživy a kupte si je. Je to výborné pojivo. Autorka článku na Drobečkách si stěžovala, že se müsli tyčinky rozpadají a že to bude muset ještě doladit. Mě hned napadlo tam dát chia semínka, protože jsem věděla, že ty tuhle hmotu udrží. Jako alternativa chia semínek by mohlo být i drcené lněné semínko, které taky vytváří sliz, ale ne takový pojivý jako chia semínka a nebo psylium.
  Myslím si, že takto udělané müsli tyčinky jsou opravdu plné zdravý a energie sbalená na cesty. A ne jak ty hnusy, co nám nabízí potravinářský průmysl. Nestojí to moc práce a sobě a svým blízkým dáte kvalitní a VLASTNÍ výrobek. Dobrou chuť ;-)
________________________________________________________________________
Dodatek:
Vyzkoušela jsem směs naplnit do formiček na muffiny. Tady je výsledek